
Usein kysytyt kysymykset
Tässä vastauksia yleisimpiin ASA-Isännöinnille esitettyihin kysymyksiin.
Jäljellä olevasta lainaosuudestasi voit tiedustella ASA-Isännöinnistä osoitteesta tilaus@asa-isannointi.fi. Kerrothan viestissäsi nimesi, taloyhtiösi nimen ja huoneistosi numeron, niin laskemme jäljellä olevan lainaosuutesi. Mikäli olet aikeissa maksaa oman lainaosuutesi maksuohjelmasta poikkeavana ajankohtana, kerromme sinulle lainan myöntäneen pankin palvelumaksuista koskien lainan maksuohjelman muutoksia.
Lainaosuuslaskelman avulla saat maksettua lainaosuutesi taloyhtiölle, ja se tilataan verkkosivujemme kautta kohdasta Asiointi -> Asiakirjojen tilaus. Lainan maksupäivälle täsmäytetystä lainaosuuslaskelmasta veloitamme 85,00 euroa (hintatieto 6/2022). Maksu suoritetaan sähköisesti asiakirjaa tilattaessa. Lisäksi pankki saattaa veloittaa maksuohjelman muutoksesta erillisen palkkion, joka vaihtelee pankeittain.
Verottajan ohjeistuksen mukaan vuokranantaja voi vähentää maksamansa hoitovastikkeet saamistaan vuokratuloista. Pääomavastikkeita, kuten korjaus- ja rahoitusvastikkeita, voi vähentää vuokratuloista vain siinä tapauksessa, jos vastikkeet on tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa.
Mikäli tarvitset tietoja taloyhtiölle suorittamistasi maksuista veroilmoitusta varten, voit tilata asiasta kertovan koonnin ASA-Isännöinnin verkkosivujen kohdasta Asiointi -> Asiakirjojen tilaus. Ilmoita tilaussivulla ensin taloyhtiösi nimi ja huoneistosi numero, ja valitse seuraavaksi ”Todistus maksuista taloyhtiölle vuokrankannon koontilomakkeella”, hinta 30,00 euroa (hintatieto 6/2022). Mikäli tarvitset meiltä koonnin maksamistasi maksuista useammalta tilikaudelta, tulee sinun valita asiakirja ”Todistus maksuista taloyhtiöille, erittelylaadinta ja todistus” hintaan 80,00 euroa (hintatieto 6/2022). Asiakirjoja tilatessasi voit jättää meille tarkentavaa tietoa tilauslomakkeen lisätietokenttään. Asiakirjat maksetaan sähköisesti tilaamisen yhteydessä.
Tietoa kunnossapidon vastuunjaosta taloyhtiön ja osakkaan välillä löydät ASA-Isännöinnin verkkosivuilta kohdasta Tietoja asukkaille -> Vastuunjakotaulukko. Mikäli tämä 3D-mallinnuksemme ei anna vastausta kysymykseesi, palvelemme sinua osoitteessa tekninen@asa-isannointi.fi. Joissakin taloyhtiöissä voi olla poikkeuksia vastuunjaossa.
Isännöitsijäntodistusta tarvitaan niin perunkirjoitusten laatimisessa kuin asunnon myynnin tai vuokralle laiton yhteydessä. Myös pankit voivat pyytää osakkaalta isännöitsijäntodistusta lainaneuvottelujen yhteydessä. Isännöitsijäntodistus kokoaa olennaiset tiedot huoneistosta ja taloyhtiöstä avaten esimerkiksi tehtyjä ja suunnitteilla olevia korjauksia sekä taloudellista tilannetta.
Isännöitsijäntodistus tilataan ASA-Isännöinnin verkkosivuilta kohdasta Asiointi ->Asiakirjojen tilaus. Isännöitsijäntodistuksesta ja sen mukana tulevasta energiatodistuksesta veloitamme tilaamisen yhteydessä 140,00 euroa (hintatieto 6/2022). Huomioithan, että asunnon myynnin yhteydessä tarvitset isännöitsijäntodistuksen lisäksi myös yhtiöjärjestyksen sekä tilinpäätöksen, talousarvion ja kunnossapitotarveselvityksen. Nämä kaikki asiakirjat ovat tilattavissa täällä.
E-lasku otetaan käyttöön omassa verkkopankissa maksulomakkeelta löytyvän viitenumeron avulla. Myös e-laskutuksen lopetus tehdään omassa verkkopankissa. Mikäli e-laskun käyttöönotossa on ongelmia, olethan yhteydessä pankkiisi. Suoramaksusopimuksen teet oman pankkisi kanssa.
Huoneiston patentin alaisen eli suojatun avaimen voi tilata joko osakas tai osakkaan valtuuttama taho osakkaan vahvistamalla valtakirjalla. Avaimen hintaan vaikuttaa niin käytössä oleva lukitusjärjestelmä kuin lukitusliikkeen hinnastokin. Isännöitsijätoimistolla ei ole lukitusliikkeen hinnastoja. Avaintilaus tulee tehdä kirjallisesti ASA-Isännöinnin verkkosivujen kautta kohdasta Asiointi -> Avaimen tilaus. Tilauksen liitteeksi voi tarvittaessa liittää valtakirjan.
ASA-Isännöinti toimittaa avaintilauksen edelleen lukkoliikkeelle vahvistaen heille samalla tilauksen tehneen henkilön oikeuden teetettävään avaimeen. Suojatun avaimen toimitusaika on 2–7 arkipäivää. Avaimet noudetaan maksua ja henkilötodistusta vastaan lukkoliikkeestä.
Mikäli taloyhtiöissä on taloyhtiölaajakaista avattuna, nettiyhteyden käynnistäminen edellyttää useimmiten rekisteröitymistä palveluntarjoajalla. On mahdollista, että asukas joutuu hankkimaan huoneistoonsa modeemin.
On kyllä. Suosittelemme kaikille osakkaille ja asukkaille kirjautumista Osuria-talosivuille, joka kokoaa yhteen tärkeät tiedot taloyhtiöstä. Osurian käyttöönotto-ohje lähetetään samalla kuin uuden osakkaan kirje. Mikäli et ole saanut tunnuksia, voit tilata ne tilaus@asa-isannointi.fi osoitteesta.
Kyllä pitää. Isännöitsijätoimisto ei saa automaattisesti maistraatista huoneistoon muuttavista/huoneistosta poismuuttavista henkilöistä. Muuttoilmoitus tehdään verkkosivujemme kautta kohdasta Asiointi -> Tee muuttoilmoitus. Tällä samalla lomakkeella pystyt ilmoittamaan sekä sisään- että poismuutostasi. Muuttoilmoitus menee myös huoltoyhtiölle tiedoksi.
Lomakkeella tulee ilmoittaa kaikki huoneistossa asuvat henkilöt, myös lapset. Ilmoitathan meille, jos huoneistosi asukkaiden määrä muuttuu. Oikean henkilömäärän ilmoittaminen on tärkeää mm. siksi, että taloyhtiöiden vesimaksut ja vesimaksuennakot ovat usein henkilöperusteisia.
Tekemäsi muuttoilmoitus avaa sinulle mahdollisuuden käyttää taloyhtiösi palveluita: pääset varaamaan esimerkiksi saunavuoroja tai autopaikan. Saman ilmoituksen pohjalta sukunimet vaihdetaan oviin ja porrasauloihin. Muuttoilmoitus on tärkeää tehdä senkin varalta, että unohtaisit jonain päivänä avaimesi kotiin; huoltoyhtiö voi suorittaa oven avauksen ainoastaan silloin kun, tietosi löytyvät huollon asukasluettelosta.
Vikatilanteissa pyydämme kääntymään taloyhtiösi huoltoyhtiön puoleen. Tällaisia vikatilanteita ovat esimerkiksi vesiputken vuotaminen, viemäritukos tai vaikka huoneiston oven lukon rikkoontuminen. Huoltoyhtiön yhteystiedot löydät porrashuoneesi ilmoitustaululta tai näytöltä sekä taloyhtiösi nettisivustolta (Osuria-talosivut). Suosittelemme kaikkia asukkaita ja osakkaita tallentamaan huoltoyhtiön puhelinnumeron puhelimeensa. Huomioittehan, että joillakin huolloilla on erikseen päivystysnumero, joka vastaa silloin kun huoltoyhtiön asiakaspalvelu on suljettu.
Mikäli yhtään epäilet, kuuluisiko havaitsemasi vian korjaaminen huollolle, älä epäröi olla heihin yhteydessä. Varhaisessa vaiheessa ilmoitettu vika saattaa estää mittavat vahingot taloyhtiölle.
ASA-Isännöinnin verkkosivuilta löytyy hyödyllistä tietoa kunnossapidon vastuunjaosta taloyhtiön ja osakkaan välillä. Mikäli sinulla herää kysymyksiä kunnossapidon vastuunjaosta, palvelemme sinua osoitteessa tekninen@asa-isannointi.fi.
Tarvitset valtakirjan asioidessasi isännöintitoimiston tai taloyhtiön kanssa osakkaan / asukkaan puolesta. Esimerkiksi kiinteistövälittäjältä tarvitsemme toimeksiantosopimuksen isännöitsijäntodistustilauksen yhteydessä ja vuokralaiselta tarvitsemme osakkaan vahvistaman valtakirjan avaintilauksen liitteenä. Valtakirjoja tarvitaan myös edustettaessa toista osakasta yhtiökokouksessa.
Urakkaan liittyvissä ongelmatilanteissa tulee olla yhteydessä työmaataulussa ilmoitettuun yhteyshenkilöön tai päivystysnumeroon. Urakoitsijan yhteystiedot ilmoitetaan tavallisesti porrashuoneen ilmoitustaululla tai taloyhtiön omilla nettisivuilla. Urakan aikana akuuteissa ongelmatilanteissa, kuten esimerkiksi vesivuodon sattuessa, pyydämme asukkaita ja osakkaita olemaan välittömästi yhteydessä taloyhtiön huoltoyhtiöön.
Kun urakka on valmistunut, isännöitsijätoimisto tiedottaa osakkaita huoneistokohtaisesti lainaosuudesta urakan taloudellisen loppuselvityksen jälkeen. Urakan kokonaiskustannusten selvittely voi viedä aikaa, joskus jopa kuukausia. Tiedotamme osakkaita heidän lainaosuuksistaan ja maksuaikataulusta heti, kun se on mahdollista.
Osakkaan nimenmuutosta varten pyydämme esitettäväksi joko maistraatin myöntämän virkatodistuksen tai uudella nimellä varustetun ja voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Mikäli haluat ilmoittaa meille sukunimen muutoksesta, olethan yhteydessä osoitteeseen tilaus@asa-isannointi.fi. Huomioithan, että emme voi ottaa nimenmuutosilmoituksia vastaan puhelimitse.
Saunavuoroja, autopaikkoja yms. voit tiedustella isännöitsijätoimiston asiakaspalvelusta tilaus@asa-isannointi.fi.
Rekisteröidy taloyhtiösi nettisivujen käyttäjäksi, niin pysyt ajan tasalla tärkeistä ja ajankohtaisista asioista. Rekisteröitymisen yhteydessä voit valita, haluatko lisätyistä tiedostoista ilmoituksen sähköpostiisi. Kirjautumistunnukset Osuria-talosivustoon voit pyytää sähköpostitse osoitteesta tilaus@asa-isannointi.fi, mikäli ne eivät ole tiedossasi.